ברק אש - תכנון, התקנה ואחזקת מערכות גילוי וכיבוי אש

התקשרו אלינו:

073-7824-773

מדריכים

כל מה שצריך לדעת על מערכות כיבוי וגילוי אש

כל מה שצריך לדעת על מערכות כיבוי וגילוי אש

כל בית עסק, מוסד ארגון או מפעל בישראל נדרשים לעמידה בתקנות הנוגעות לכיבוי אש. ברוב המקרים יהיה המדובר בהתקנת מערכות גילוי וכיבוי אש. הדרישה לכך עשויה להגיע ממחלקת רישוי העסקים, מחברת הביטוח, מהרשות המקומית או מכיבוי אש. במרבית המקרים, יידרש לאחראי על הנושא (הבעלים של העסק, למשל) מתן מענה מהיר לנקודה זו, על מנת שיוכל להמשיך להתרכז בהקמת העסק ובפיתוחו, מבלי לבזבז זמן רב בהמתנה למתכנן מערכות גילוי אש ועשן ולקבלני הביצוע.

מתי קיימת החובה להתקין מערכות גילוי עשן, גילוי אש ומערכות כיבוי אש?

למרות שמערכת מסוג זה יכולות לעזור לכל אדם להגן על מבנה שבבעלותו מפני שריפה (וזה מתייחס גם לדירות ולבתים הפרטיים), החוק הישראלי מאפשר למגזר הפרטי את זכות ההחלטה בעצמו על הצורך במערכת כזו. פריבילגיה שאינה פתוחה בפני העסקים, המפעלים והמוסדות. שם, הליכים מסוימים (למשל, מתן רישיון עסק) מחויבים בהתקנת מערכות כיבוי אש וגילוי עשן ולא יתקיימו, אלא אם כן המערכות הנדרשות תותקנה ואף תיבדקנה בידי הסמכות המתאימה לאשר את קיומן ויעילותן.

תהליך העבודה תכנון מערכת גילוי אש

שלב התכנון, בכל הנוגע למערכות גילוי האש, נחשב לשלב קריטי שבו באים לידי ביטוי מומחיותה ומקצועיותה של החברה המתכננת. תכנון מערכות גילוי אש צריך להתבצע על פי דרישות תקן ישראלי 1220 חלק 3, ולהתחשב בדרישות כיבוי אש, במבנה ובמהות השימוש בו. בשלב זה ייקבע סוג מערכת גילוי האש בה ייעשה שימוש, מבנה המערכת, סוגי הגלאים הנדרשים, החלוקה לאזורים שונים במבנה, מיקומם של הרכיבים השונים, הצורך במערכות נוספות (כמפוחי עשן, בקרת המעליות, וילונות אש וכד') וההתממשות היוצרת את ההגנה המושלמת למבנה. תכנון זה, במיוחד במבנים הגדולים יותר, דורש התמחות בדרישות התקן וניסיון הולם לתנאים שמכתיב השטח. בנוסף לכך, חשוב לכלול בשיקולי התכנון גם את עניין הרחבת המערכת במקרים בהם יידרשו הגדלת המבנה או חלוקתו לאזורי משנה חדשים.

התקנת מערכות גילוי אש ועשן

מאחר ומדובר במערכות מצילות חיים, אשר חייבות לעמוד בתקנים מחמירים על פי התקן הישראלי, נכון להיום את התקנת מערכות גילוי אש רשאים להתקין אך ורק מתקינים מוסמכים בעלי רישיון מטעם החברה המייצרת את המערכות. עמידה בדרישות החוק, הן בהתקנת המערכות והן וגם בתחזוקתן, יכולה להוות את ההבדל בין חיים ומוות, בין אבדן מוחלט של רכוש וחיי אדם לבין שריפה המתגלה בזמן ומטופלת במינימום נזקים.

תחזוקת מערכות גילוי אש

חברה מורשית ומוסמכת לכך (לרוב, החברה שהתקינה את המערכות) תתחזק באופן שוטף את המערכות המותקנות, בתדירות המינימלית של פעם בשנה. האישור החתום בידי הבודקים הינו הכרחי, בעיקר כאשר המדובר בבתי עסק או במוסדות שהמחויבים, על פי חוק, להתקין את המערכות האלו. בדיקת תחזוקה כוללת את בדיקת התקינות המלאה של כל החלקים במערכת, כולל החלפת חלקים במידה ומתעורר צורך בכך. חשוב לזכור, כי, אמנם, אי תחזוקת מערכת גילוי אש, גלאי עשן, עלולה לגרור קנסות ואפילו להביא לסגירה של המקום, אבל, המקרה הגרוע ביותר עלול להתרחש כשבזמן אמת המערכת לא תפעל כמצופה ממנה!

בשורה התחתונה

מדובר בנושא שהוא חשוב מכדי להקל בו ראש ולבחור את החברה שתתכנן, תתקין ותתחזק את המערכת אך ורק על פי הצעת המחיר הזולה ביותר. מדובר בסיכון מהותי לרכוש (שלא לדבר על ואבדן חיים יקרים), ולכן, כדאי לבחון כל חברה כזו בקריטריונים של מיומנות, ניסיון ותחומי התמחות, ולא רק על פי העלויות.

מדריכים נוספים